L’educació a Catalunya i els professors.

Un dia d’aquest haig de passar per l’escola a dir que no em presentaré al projecte final. Ja fa una setmana que hauria d’haver dit alguna cosa però no he tingut temps de res. El millor seria anar-hi i parlar amb el tutor i confessar la meva renúncia.

Ja fa anys que rondo per escoles públiques i he tingut molts mestres, mestres d’escola, d’aquests que professionalment s’anomenen professors per què han estudiat una carrera homologada i treballen en una escola o institut i cobren uns diners a final de mes. D’aquest he tingut molts. És impossible recordar-me’n de tots. Només d’uns quants. Els motius del per què els recordo? Ves a saber. Uns els recordo per egocèntrics, altres per mediocres. Uns per neuròtics, per calbs, per tenir mal caràcter, per que em van suspendre injustament, per ser mes amargats que una llimona … pocs per ser exigents, per ser voluntariosos, idealistes, per ser auto-crítics… Pocs per donar exemple, bo o dolent. Només recordo un quants que m’hagin ensenyat a pensar, a tenir criteri i que m’hagin guiat en el procés de creixement, a ser més madur i lliure.

El col.lectiu de mestres està en peu de guerra per què li ha vist les orelles al llop. Dic col.lectiu de mestres? Millor dit, col.lectiu de funcionaris. Resulta que la mobilització esclata quant es proposen canvis des del govern que poden afectar d’una manera ridícula el seu blindatge professional.

Si l’educació no ha de ser diferent a la realitat social en la qual s’intervé és evident que l’ensenyament públic no pot anar a contracorrent. No parlo de temes de disseny de concepció educativa, si no d’aspectes específics com la gestió de centres i les condicions laborals dels docents. Per això mantenir l’ensenyament públic en una mena d’ecosistema tutelat per l’administració no té sentit. Un ecosistema ha de ser autònom i per cercar l’autonomia cal estudiar molt profundament els elements que el formen i fer canvis escrupolosos. No es pot anar a sac.

Fer una vaga de mestres en un context d’avaluació i d’estudi de la  llei d’ensenyament ha sigut un error greu que només ha fet que constatar que als mestres lo primer que els importa és defendre la figura del funcionari públic i mantenir l’estatus.

No crec que una proposta d’intervenció en l’ensenyament hagi de ser vista d’una manera tant radical com els professors l’han vist. Els profes estan fent trampa.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s